Filmfestival 2013

OUR HOMELAND 20/03 – 19H45

かぞくのくに

Our-HomelandOur Homeland is niet voor niks de opener van deze editie: het was de Japanse inzending voor de Oscar voor Buitenlandse Film. Een oerdegelijk, oer-Japans
drama dus… met een Koreaanse regisseur. Dat uitgerekend deze film het tot beste Japanse film van het jaar schopte is tekenend voor de groeiende openheid ,van de 21ste eeuwse cinema in Japan. Anderzijds is het een film die enkel door een Koreaan had kunnen gemaakt worden: regisseuse Yang Yong-hi verwerkt in dit debuut haar eigen levensverhaal als niet-Japanner in Japan. Centraal in dit sublieme geregisseerde en intens vertolkte drama staat de ideeënstrijd tussen het kapitalistische Japan en het totalitaire Noord-Korea, beide verpersoonlijkt door zus en broer. De één geboren en getogen in het vrije Japan, de ander als tiener naar ‘beloofde land’ Noord-Korea gezonden door zijn vader om er de communistische droom te verwezenlijken. Wanneer hij na 25 jaar uitzonderlijk
de toestemming krijgt naar Japan af te reizen om medische redenen, wordt de familie geconfronteerdmet lang onverwerkte gevoelens. Mede dankzij dewonderlijk rauwe acteerprestaties van de voltalligecast leren we hoe verpletterend het gewicht van degeschiedenis kan zijn op mensen van vlees en bloed.
Scène na scène vallen de beschermingslaagjes vande personages echter af, zoals ook propaganda in hetniets verdwijnt wanneer er tranen vloeien.

Regisseur: Yang Yong-Hi
Ondertiteling: Engels
Duur: 100′
C.I.C.A.E. Award op Internationaal Film Festival van Berlijn 2012 – Belgische premiere

It’s a Beautiful Life 22/03 – 20u – Irodori (2012)

人生、いろどり

ITS-BEAUTIFUL-LIFEKamikatsu, een onooglijk dorpje dat diep temidden de bergen verscholen ligt, kent de hoogste gemiddelde leeftijd van Japan. Een weinig roemrijke titel voor een gehucht dat niet alleen met leegloop maar nu ook met zware misoogst te kampen heeft. In een ultieme poging om de eindjes aan elkaar te knopen komen een aantal dames met het gewaagde idee om een zaak in bladeren te beginnen. Ja hoor, u leest het goed: bladeren. Wees gerust, uw verstomming is even groot als die van de mannen uit het gehucht. It’s A Beautiful Life is het waargebeurde relaas van hun hobbelige weg naar emancipatie op hoge leeftijd. En dat met multi million yen succes als gevolg. Onderweg licht de film zelfs hier en daar de sluier van de authentieke Japanse ziel op: berglucht, eenzaamheid en sterke vrouwen die nooit opgeven. Neem het van ons aan: dit licht verteerbaar pareltje is de ideale prent om het weekend mee aan te vangen.

Regisseur: Osamu Minorikawa
Ondertiteling: Engels
Duur: 112′

Death of a Japanese Salesman 23/03 – 20u

エンディングノート

DEATH-J-SALESMANTomoaki Sunada belichaamt het archetype van een Japanse zakenman; stijf in het pak, druk in de weer en nog lang niet thuis. Ook zijn carrière is een schoolvoorbeeld geweest; na meer dan 40 jaar dienst in hetzelfde bedrijf schopte hij het tot hoofd van de sales-afdeling. Voor de man die zijn ‘vrije’ tijd had gespendeerd met zakendineetjes en business deals op het golfterrein ging zijn pensioen dan ook gepaard met gemengde gevoelens. Maar dan wordt bij de immer berekende Sunada kanker vastgesteld in een vergevorderd stadium. Maar hier geen uitgesponnen serenades van verdriet of close-ups van ooghoeken te bespeuren hier, wel een bijna frivool relaas van ‘s mans laatste levensjaar, die zoals het een echte salary man betaamt als tot in de puntjes plant, van de uitjes met zijn kleinkinderen tot zelfs zijn bekering tot het katholicisme toe. Een katholieke begrafenis is namelijk ‘goedkoper’. Deze ontroerend mooie documentaire is van de hand van Sunada’s eigen dochter, Mami. Mami Sunada verdiende reeds haar strepen als regie-assistente van de onvolprezen grootmeester van het subtiele drama, Hirokazu Kore-eda, die trouwens ook producer is van deze film. ‘Death of a Japanese Salesman’ ademt niet onverwacht de geest van Kore-eda’s meesterwerken als Nobody Knows (Grote Prijs van Filmfestival Gent in 2004 en ook goed voor Gouden Palm voor Beste Acteur) en het al even grandioze Still Walking. Bovendien levert de bijzondere relatie tussen onderwerp en regisseuse ons een wel heel levensechte en hartroerende kijk op het Japanse familiale leven en de manier waarop er met lief en leed omgegaan wordt. Of om het met een Engelse boutade te zeggen: “At the end of the day, we’re all not that different”.

Regisseur: Mami Sunada
Ondertiteling: Engels
Duur: 90′

Dead sushi 23/03 – 22u30

デッド寿司

It will take more than soy sauce to put this sushi down!!

DEATH-SUSHILaat ons beginnen met de synopsis: jongedame loopt weg van huis, vindt werk in horeca, wordt gepest door collega’s en gasten, en getikte wetenschapper neemt wraak met killer sushi. Een doordeweeks verhaal dus dat we met de regelmaat van de klok in de Streekkrant te lezen krijgen. Dead Sushi is Attack of the Killer Tomatoes meets Kill Bill, maar dan op zijn 21ste eeuws Japans, of beter: op zijn Noboru Iguchi’s, want dit culinair martial arts-spektakel kon alleen maar aan het brein ontsproten zijn van de regisseur die ons films met welklinkende titels als RoboGeisha, Mutant Girls Squad en Zombie Ass heeft geschonken. Geheel in diens traditie, krijgen we ook deze keer weer een absurde hutsepot van bloed, blubber, erotiek, nog wat blubber, actie, en nu dus ook hilarisch moordzuchtige sushi te zien. Wereldorganisaties als Sushi Rights Watch en de United Nations Sush Rights Council hebben deze film reeds geprezen als toonvoorbeeld voor het wereldwijde sushi-verzet, maar evenzeer voor
de toch wel uitstekende martial arts scènes met hoodfrolspeelster Rina Takeda, Japans bekendste vrouwelijke karateka. Als er iemand die killer sushi een poepie kan laten ruiken, dan is zij het wel!

Regisseur: Noboru Iguchi
Ondertiteling: Engels
Duur: 91′

Sukiyaki 24/03 – 14u

極道めし

SUKIYAKIWat is uw beste maaltijd ooit? Op die hartverscheurende vraag kauwen 4 celgenoten samen met Kenta, ‘de nieuwe’ in het gezelschap. De spelregels zijn eenvoudig: overtuig uw celgenoten
met uw smakelijkste herinnering. De inzet is hoog: de osechi, de traditionele nieuwjaarsmaaltijd en tevens hun jaarlijks culinair hoogtepunt.
Laat het duidelijk wezen, deze verfilming van de razend populaire komische manga Gokudô Meshi gaat over hemels eten en goddelijke bereidingen. De liefde van de man gaat door de maag, en bij Japanse criminelen is dat niet anders. Zoveel wordt al gauw duidelijk wanneer we de culinaire herinneringen van de celgenoten één voor één te zien krijgen. Van deze bloemlezing over de populaire eettafel krijg je gegarandeerd honger. Om u en de zetels van Studio Skoop te vrijwaren van al dat gewatertand, lanceert
Japan-Square daarom voor het eerst dé hype van 2013: de lunch-film! Het concept is eenvoudig: voor de luttele prijs van €17 of €30 schotelen wij u een authentieke bentô (Japans lunchpakket) voor, smult u ervan dat het een lust is, en zakt u daarna lekker weg in de warme (en droge) zetels van Studio Skoop bij het in noedels gedrenkte Sukiyaki. De gelukzaligste zondagmiddag van maart ligt nu al vast.

Regisseur: Tetsu Maeda
Ondertiteling: Engels
Duur: 108′

The Warped Ones (1960) 21//03 – 20u

狂熱の季節

The-Warped-OnesMidden jaren vijftig. Een trio van delinquente losgeslagen jongeren net uit de cel en op weg naar het strand. Akira, leader of the pack en jazz afficionado rijdt er de reporter Kashiwagi aan, waarna hij zijn vriendin, de aantrekkelijke artieste Yuki, ontvoert en misbruikt. Wat volgt is een zinderende manische trip, waarin Akira zijn ongebalde woede met flair botviert op het establishment belichaamd door dit koppel. In deze nihilistisch maar ook sensuele film laat Koreyoshi Kurahara alle conventies varen en levert ons één van de belangrijkste sun tribe films uit de Japanse filmgeschiedenis, waarbij stylistisch de vergelijking met Godard niet ver af is en jazz nog nooit zo heerlijk verdorven klonk. Naar aanleiding van het 100 jarig bestaan van de legendarische Nikkatsu filmstudio wordt deze film ingeleid door Jasper Sharp, auteur, Japans filmkenner, en samen met Tom Mes, man achter de
toonaangevende Midnight-Eye filmwebsite. De inleiding start om 19:40 en na de film is er mogelijkheid tot vragen. Niet te missen!

Regisseur: Koreyoshi Kurahara
Ondertiteling: Engels
Duur: 75′