Filmfestival 2011

Sway 30/03 – 20u

ゆれる

Sway2006, Miwa Nishikawa
Om de begrafenis van zijn moeder bij te wonen, verlaat Takeru zijn zorgeloze bestaan in de grootstad
voor het dorp dat hij ooit ontvluchtte. Na een amoureuze verwikkeling en een mysterieus dodelijk
ongeval verwordt dit psychologisch drama ook stilaan tot een courtroom thriller waar we als kijker
slechts met mondjesmaat inzicht krijgen in de ware toedracht.
Met diverse plotwendingen leidt de gelauwerde regisseuse Nishikawa Miwa ons langs een reeks
klassieke thema’s die het Japan van de 21e eeuw ook nu nog bepalen. Tel daarbij nog de verbluffende
soundtrack en zinnenprikkelende fotografie en je kan al gauw spreken van een meesterwerk.

Yokohama Film Festival – Festival Prize
*Best Actor (Teruyuki Kagawa)
*Best Director (Miwa Nishikawa)
*Best Film
*Best Screenplay (Miwa Nishikawa)

 

Yatter man 31/03 – 20u

ヤッターマン

YATTERMAN2009, Takashi Miike
Na klappers als Audition, Ichi The Killer en Sukiyaki Western Django behoeft regisseur Takashi Miike
heus geen inleiding meer. Met deze live action verfilming van de gelijknamige populaire anime-serie
toont hij zich alweer van zijn beste kant en staat hij opnieuw garant voor 2 uur cultplezier.
Verwacht u aan een exuberant spektakel met old-school action heroes, knotsgekke intergalactische
knokpartijen en een arsenaal aan hilarische danspasjes die niet zouden misstaan op de voorselectie
van Idool – de Mars-versie welteverstaan.
Nooit eerder was film zo anime! (^o^)b
(Engels ondertiteld.)

19h30: lezing door Tom Mes (www.midnighteye.com) over de uitzonderlijke en unieke
positie die Miike bekleedt binnen de Japanse filmwereld – een wereld die in die twintig
jaar grondige veranderingen heeft ondergaan

 

Rinco’s Restaurant 01/04 – 20u

食堂かたつむり

Rinco’s-Restaurant2010, Mai Tominaga
Wanneer Rinco’s relatie op de klippen loopt, keert ze terug naar haar geboortedorp en begint er een restaurant met een wel heel unieke insteek: slechts 1 menu voor slechts 1 klant per dag. Elk gerecht is geschoeid op de leest van de bezoeker en zijn verhaal.

Geen medicijnen maar verse ingrediënten in dit lichtvoetig culinaire drama dat u magisch realisme
serveert op grootmoeders wijze.

 

symbol 01/04 – 22u30

しんぼる

SYMBOL2009, Hitoshi Matsumoto
Hadden de makers van Cube elke 5 seconden een overdosis wasabi genomen dan had hun
film er waarschijnlijk zo uitgezien. Want hoewel dit groteske spektakel sporadisch een hint
van existentialisme lijkt te tonen, wordt de kijker telkens opnieuw overdonderd door de
bizarre uitwerpselen van regisseur Matsumoto’s brein. Hij is de enige op deze planeet die roze
tandenborstels, een berg sushi en een gemaskerde Mexicaanse worstelaar weet te bundelen in een
visueel tintelend festijn.

Wat zou u doen mocht u ontwaken in een helwitte ruimte en u plots een cherubijnenpiemeltje in de
muur ontwaart?

 

ohayo 02/04 – 17u

お早よう

OHAYO1959, Yasujiro Ozu
Tegen de achtergrond van een sterk moderniserend Japan van de jaren ‘50, legt grootmeester Ozu in
zijn onnavolgbare stijl ook hier de broosheid van menselijke relaties bloot, zowel binnen de familie als
in een kleine gemeenschap.
Wanneer een ouderpaar weigert een televisietoestel te kopen, besluiten hun twee zoontjes hun
smeekbede te staken en net dat te doen wat hun ouders vragen: zwijgen. Hun weigering nog langer
te spreken steekt op een lichtvoetige manier de draak met de vluchtigheid van alledaagse gesprekjes
en hoezeer wij er allen nood aan hebben. Dankzij Ozu’s fijnzinnige humor en diep inzicht in de mens
doorstaat deze klassieker na meer dan 50 jaar nog altijd de tand des tijds.

 

paprika 02/04 – 20u

パプリカ

PAPRIKA2006, Satoshi Kon
Als eerbetoon aan de vorig jaar overleden anime-überlord Satoshi Kon presenteren wij u graag deze
mijlpaal uit de geschiedenis van het genre.
Wanneer een terrorist aan de haal gaat met een apparaat dat toelaat om dromen vast te leggen, is
Paprika de enige die hem kan stoppen. Hierop barst deze visuele bom pas echt op onze netvliezen los
en worden we ondergedompeld in een wereld waar dromen, realiteit en film niet meer van elkaar te
onderscheiden zijn.
Reeds vier jaar voor ‘Inception’ wist Satoshi Kon de wereld te overdonderen met zijn kijk op
dromenterrorisme. A must-see on big screen!

 

A Normal Life Please 03/04 – 17u

フツーの仕事がしたい

A-Normal-Life-Please2009, Tokachi Tsuchiya
Met deze uppercut uit de onderbuik van de Japanse maatschappij toont documentairemaker Tokachi
Tsuchiya de keerzijde van de medaille: temidden de pracht en praal van torenhoge wolkenkrabbers en
grootstedelijk luister, volgen we vrachtwagenchauffeur Kaikura. Net als duizenden anderen gaat ook
hij gebukt onder de gevolgen van liberale arbeidsregels die sinds de jaren ‘90 de Japanse economie
uit het slop dienden te helpen: geen sociaal vangnet, honderden onbetaalde overuren en op vakantie
hoeft hij al helemaal niet te rekenen. Tot wanneer hij beslist terug te slaan.
Deze maatschappijkritische documentaire is een kaakslag van jewelste en is dan ook niet toevallig
bekroond met de prijs voor Beste Documentaire op het 17e Raindance Filmfestival in Londen.